Barn i språkligt stimulerande miljöer har vid fyra års ålder hört trettio miljoner fler ord än barn som man bara pratar lite med. Som förälder kan du göra skillnad!
Tillsammans I Dialog är ett uttryck som väl beskriver målsättningen för samvaron även med ett litet barn som ännu inte sagt sina första ord. TID är inte bara kvantitet. Att ge TID är också att ge sin totala närvaro och fokusera på samtalet med barnet. Tillsammans. I. Dialog.
Att vara tillsammans innebär att jag som vuxen känner in barnets fokus och kommenterar snarare än att avbryta. Tittar på samma sak. Benämner, beskriver. Vid skötbordet – när vi tittar ut genom fönstret – när vi tittar på katten som smyger förbi.
Tillsammans I Dialog handlar om att vi turas om att lyssna och prata. Det är inte bara barnen som behöver bli vana vid att lyssna på oss, vi behöver också bli vana vid att lyssna på barnen! Innan barnen har ord lyssnar vi och ser vi alla deras signaler: vad tittar barnet på, var har det uppmärksamheten, vad är intressant? Sedan ger vi orden, först de enkla, benämningarna. Senare beskrivningarna.
-Titta, katten!
– Katten springer!
– Så fin katten är.
– Vilken lång svans katten har!
– Katten är så bra på att smyyyga!
Uttrycket ”Tillsammans I Dialog” myntades av docent Monica Westerlund. Läs en intervju med henne här på Språklek!