Om koncentration och uthållighet hos skolbarn
Koncentrationssvårigheter går ofta hand i hand med läs- och skrivsvårigheter. Frågan är vad som är hönan och ägget – orsak och verkan. Har eleven svårt att koncentrera sig för att läsningen är svag, eller är läsningen svag för att eleven har svårt att koncentrera sig?...
Om koncentration och uthållighet hos 4-6-åringar
Koncentrationssvårigheter är vanliga hos barn som har svårigheter med språk- och talutvecklingen. Trots att barnet kanske bygger lego i timmar halkar han eller hon ner ur ditt knä så fort du vill läsa en saga… Se till att ditt barn får mycket beröm för små stunder när...
Talsvårigheter i skolåldern
Den som har kvarstående talsvårigheter i skolåldern får det ofta besvärligt med läs- och skrivinlärningen. Efter att barnet har fyllt åtta år händer inget spontant i uttalsutvecklingen. Vad som är den grundläggande orsaken till ett svårförståeligt tal kan variera....
Om AD/HD, ADD
Det är vanligt både med läs- och skrivsvårigheter och med språkstörning när man har stora koncentrationssvårigheter som vid AD/HD[1], ADD[2] och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Det är inte alltid lätt att veta vad som är orsak och verkan – vad som är...
Om läsning och skrivning vid språkstörning
Den som har en språkstörning har andra språkliga svårigheter utöver det som förekommer vid dyslexi, då avkodningen inte fungerar tillräckligt effektivt. Svårigheterna för en elev med språkstörning är annorlunda och mer omfattande än vid ”bara” dyslexi. Det kan handla...
Råd om att arbeta med ord och begrepp – skolåldrar
I varje sammanhang och i varje skolämne förekommer ord och begrepp som krånglar till för elever med språkstörning och/eller annat modersmål. Ordförrådet uppges växa med 2-3000 ord per år! Det är viktigt att bli medveten om det egna lärandet. Om mer än 2-7 % av orden...
Kylskåpslappen Dyslexi
Kylskåpslappen... varför denna rubrik? Den rymmer en sammanfattning av de råd som ofta är aktuella efter en utredning. Det finns något för alla, fast alla råd passar inte varje person. En förälder sa spontant: Den här lappen ska jag sätta på kylskåpet. Det kan du...
Språklig medvetenhet – ljudsystemet
Om man är språkligt medveten kan man fundera och reflektera över ordens egenskaper. Språk består av många olika delar, men den del som har fått mest uppmärksamhet när det gäller läsinlärning och dyslexi är fonologisk medvetenhet. Fonologi är läran om de ljud som...
Lyssnandets svåra konst 0-3 år
Barnet har redan hört några månader före födelsen. På barnavårdscentralen uppmärksammas barnets hörsel vid ungefär 8 månaders ålder. Men att kunna höra räcker inte – det är också viktigt att kunna lyssna. Många riktigt små barn tycker om att lyssna på musik. Det finns...
Flera språk i familjen
Att barn växer upp med flera språk i familjen är ingen ny företeelse i Sverige. Vårt land har alltid varit flerspråkigt och mångkulturellt. Däremot finns det inte tillräckligt mycket kunskap om hur man på bästa sätt kan ge stöd till familjer där föräldrarna själva är...