Ibland blir jag ombedd att komma med generella råd kring dyslexi. Inte så lätt trots flera tusen utredningar eftersom alla individer är olika! Men för mig är det ett mål att hålla flera tankar i huvudet på en gång och ha både bredd och djup i förslagen kring eleven. Det är viktigt att eleven själv förstår sin kombination av styrkor och svaga sidor. Därför behövs en levande och kontinuerlig diskussion om hur styrkor kan vidareutvecklas och svårigheter bemästras. Genom att se helheten i konsten att läsa och skriva behövs insatser för att utveckla såväl avkodning som läsförståelse och motivation. Sträva efter att 1) kompensera för svårigheter, 2) träna grundfärdigheter och 3) uppleva något positivt med språk och läsning trots allt. Så här, till exempel:
- KOMPENSERA. Utvecklingen av teknikstöd är fantastisk under de senaste decennierna. Tekniska lösningar som tidigare var sällsynta och dyra finns nu i närmaste mobiltelefon! Lägg ner gott om tid på att lära in hur teknikstöd används för både läsning och skrivning. Det är viktigt att kunna vara självständig i sina studier i den takt som verktygen är så välbekanta att de gör nytta.
- FÄRDIGHETSTRÄNA. Inspelade läromedel används för kunskapsinhämtning, men parallellt med det behövs färdighetsträning parallellt. Både inriktning på avkodning och förståelse. ”Läskonditionen” behöver underhållas, inte minst under sommar- och jullov. Genom att kombinera ”öron”- och ”ögonbok” stimuleras läsflyt. Kolla också lässpelen Trugs (Teach Reading Using Games) som jag har gjort tillsammans med Ingrid Häggström. för effektiv och omväxland avkodningsträning. Spelen finns i min webbutik på både svenska och engelska och de gör nytta oavsett elevens ålder!
- MOTIVATION och självtillit är fundamentala. Stärk elevens metakognitiva förmåga – utvärdera tillsammans vad som funkar och jobba på det sättet. Men skapa också situationer där språkarbete som läsning och skrivning är kul! Dela läs- och skrivupplevelser i det lilla: en dikt, en sångtext eller en ordvits.
Se också min gamla ”kylskåpslapp” på annat håll genom att klicka här!